SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Friday, October 23, 2009

ABDILLAH SM - TEATER SEJUTA MAKNA - Peran






PERAN


Tugas pelakon teater bukanya mudah. Berlakon itu bukan berpura-pura. Seseorang itu mesti ada bakat alam kemudian minat itu hendaklah diperkukuhkan dengan pendedahan secara maksima ke arah mendapat ilmu berkaitan dengannya.


Membaca buku bermutu tentang ilmu teater itu amat penting selain perkara-perkara mustahak seperti menonton persembahan teater yang mecabar, berdiskusi dengan pembimbing yang berpengalaman. Semua itu wajar dilakukan dengan serius dan berterusan.


Zacharia Abdulmanan
pelakon teater,
deklamator, penulis
dan pelukis


Keikhlasan. Ini satu lagi perkara yang menjadi amalan penting menyubur minda pelakon. Selalu asuhkan diri mengaplikasikan pemikiran berasaskan logik dan mantik yang terpelihara. Seperti aktivitis cabang seni pementasan yang lain, pelakon teater harus sudah bersedia mengorak minda kepada pemikiran kreatif dan kritis. Sesuatu pengalaman yang tidak pernah terjadi pada anda boleh saja terjadi dengan menyakinkan dalam berperan apabila anda telah melatihkan diri dengan daya hayal penuh waspada.


Zacharia Abdulmanan
menghayat peran

Tugas seorang palakon adalah mencari ciri-ciri terbaik, menggugah serta meyakinkan dalam usaha lakonannya tanpa mengenepikan nilai-nilai estetik lakonan. Latihan gerak jasmani seperti senaman sama pentingnya mengetahui psikologi diri secara tuntas juga latihan mendekati psikologi sesuatu peran yang ingin ditampikan. Mengkaji sesebuah peran bukanlah kerja yang mudah. Daya hayal kreatif saja itu usaha minima tetapi pendedahan kepada yang lebih objektif dan fizikal adalah adunan usaha yang berkesan selama yang pernah saya saksikan.


Pelakon teater wajib jaya menyakin penonton sehingga mereka tidak sedar tertipu. Maka ironinya kenapa dalam seni lakonan pentas penipuan itu wajib wujud sementara keikhlasan tidak dibenarkan belah baginya namun konsentrasi yang takal mesti ada dalam diri pelakon teater; bijaksana mengaplikasikan. Di pentas teater penipuan itu nilai estetik demi kejayaan usaha menyakinkan. Usaha itulah yang wajib dilakukan dengan jujur dan ihklas.


Zacharia Abdulmanan
bukan rock guitarist
anda harus percaya

Kepada pelakon-pelakon teater yang akan berentap di festival teater peringkat negeri Sarawak 2009 yang akan berlangsung penghujung bulan oktober ini, saya sebagai peminat persembahan teater tempatan memandang ke hadapan untuk melihat persembahan yang meyakinkan dan ingin sekali tertipu dek magis pentas anda. Di luar sana terpulang budibicara sendiri-sendiri.


Wallahualam.



No comments: