SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Saturday, October 3, 2009

ABDILLAH SM - 'KULIPAT TIRAI PUISI' - jus








Abdillah SM
bandaraya pelabuhan
4 oktober 2009

jus


cuma

ingin

teguk

sedikit

jus limau

dari botol

di tangannya

malam itu

hingga

pulang

haram kudapat

walau setitis


sebentar

tadi aku harus

terima zalim kata

sengaja dari bibir

bengis sinis

cari silap


jus limau

warna oren

selalu

mengingat

aku pada

pinta kasih

tanpa peduli

benci itu jelas

citra lukisan

hati




*(sesampai di rumah malam itu aku terus bergegas ke peti sejuk. kukupas tiga biji oren. kupotong-potong isinya sambil kuasing biji. kemudian kumasuk isi limau ke dalam pengisar. kutambah kube ais beberapa ketul dan sedikit sirup manisan. kisar. mmmmm harum baunya dan sedap pula nampaknya. kecur liurku.


'kamu tak teringin kah, yang?,' tanyaku sambil menoleh ke belakang. berhayal aku! sepertilah dia begitu setia. heheheee. aku ketawa sendirian. aku terus ketawa lama selepas itu. seperti tidak terhenti. bercucuran airmata jatuh ke tapak tanganku. hehehee. terkejut aku menyedari rupa-rupanya aku sedang menangis. menahan pedih pilu dan rasa tersinggung. berdukacita rupanya aku. ya, duka. kini baru terasa olehku hangat-dingin rajuk pilu mula mengepal - ngepal kemas tangkai hatiku.


menderita rupanya aku. terlalu derita ini. sampai pudar naluriku ; membeza tara tawa dan tangis.)


terjemahan ekstrak cerpen

'my beloved' (1996) karya abdillah sm




No comments: