SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Friday, November 6, 2009

ABDILLAH SM - 'MAAF CAKAP' - jangan dipermain cinta








JANGAN DIPERMAIN CINTA


Sewaktu bercinta seseorang itu sering menafikan intelek diri. Dia cenderung pada menuruti naluri yang kekadang dimonopolikan oleh sentimen dan emosi. Kalau situasi ini harus terjadi maka penafian fakta dan rasional turut berlaku.


Mana akan disangkal bahawa apabila hati telah terpikat rasa bahagia nyelinap ke tiap indera. Bahagia yang belum pasti itulah turut menolak sementara akal bijak. Kebijaksanaan yang sering dipinggirkan oleh nafsu keinginan tak terkawal. Bukan senang untuk kembali kepada norma berfikir yang wajar kalau bukan ikhlas rela diri untuk bermuhasabah. Pengalaman memilih yang benar di antara yang palsu adalah ilmu nilai tinggi kalau diaplikasikan secara maksima dapat membantu pulih anda daripada perangkap ini.


Fenomena jatuh hati ini dianggap perangkap apabila hasil daripada kekangannya mendatangkan lara pada hati. Kalau anda ingin bebas daripada perangkap ini tapi tidak berniat memutuskan ikatan persahabatan adalah wajar anda hindari emosi yang berlebihan; melibatkan harapan dan sandaran.


Tiap tindakan tidak setia pasangan anda gunakan secara intelektual bagi menolak kuasa magisnya dari ruang kejiwaan anda. Jangan mudah berasa kecil hati, bersedih dan merajuk sebab reaksi sepertinya adalah emosi semata-mata. Renungkan semua tindakan dan reaksi negatifnya terhadap anda dengan pertimbangan akal yang luwes. Kembali jadi diri anda sebelum terjadi fenomena mabuk cinta; permainan emosi yang menyebabkan anda duka nestapa.


Bukankah hidup kita, kita harus bahagia. Berusahalah keluar daripada jaring perangkap ini untuk menemukan cinta yang lebih setia, simpatik dan berakal budi.


Hindari perasaan benci terhadap bekas kekasih anda kerana anda pernah menyanyanginya. Kalau anda terus cuba membencinya anda akan merosakkan fikiran sendiri. Memori tentang dia masih berbekas dalam minda anda kerana apa saja peristiwa yang pernah anda lalui bersamanya terjadi dalam suasana yang dramatik.


Tiap kesan peristiwa yang berlaku pada momen dramatik itu sifatnya kekal lama. Resolusi cara untuk tidak membencinya adalah dengan bertindak bersandarkan akal sihat yang menghasilkan justifikasi paling wajar dan fakta sifatnya; bukan ada emosi dan sentimen.


Semoga anda sejahtera.


Wallahualam.


No comments: