SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Thursday, December 18, 2008

ABDILLAH SM : SASTERA - hA Ha ha Bab 3

Bloggerdahirisaini said...

jadi penulis jika bekerja dgn dbp bukan tiket utk berjaya. berapa ramai penulis yang gah karya dari staff dbp? inilah senarionya. fikirkanlah.

December 17, 2008 7:42 PM

(menjawab komen sdr dahiri sehubung rencana di bab 2)

sdr dahiri. dalam konteks ini gah atau tidak itu perkara subjektif. tapi ada secalit elemen penyalahgunaan dan 'chances for granted', gitu maksud saya. gambaran tidak murni itulah yang ingin saya elakkan sekiranya nanti akan tercetus daripada silap tindak. apabila saya menulis pandangan saya itu, tujuan saya bersih daripada perasaan hasad tetapi ikhlas kerana ingin melihat dbp selamat dari fitnah dan tomahan.

maaf cakap, saya cuma khuatir dbp akan terpesong daripada landasan asalnya sebagai sebuah organisasi pejuang bahasa, kemudian sastera - gitu setup awal yang semua orang tahu. tapi apa silapnya maka sekarang kita berdepan dengan petaka menimpa bahasa kebangsaan yang 'diacah-acah' kedaulatannya, ironinya oleh pihak pentadbir negara kita sendiri! siapakah tokoh silap mata yang membuang batu sembunyi tangan itu?

begitu terjadi, saya berasa amat tercabar apabila sdr jiso rutan, pemangku pengarah dbp cawangan sarawak bagai akan menitis airmata dengan nada suara yang terketar-ketar bersahadu, sewaktu berucap di majlis makan malam menjunjung budi pada 18hb dis 2008. betapa beliau sedar ancaman bahaya yang sedang melanda kedudukan bahasa kebangsaan kita. namun begitu, saya percaya jika setiap tenaga dan setup dbp digembling semula ke arah usaha yang lebih drastik dan logik berasas perjuangan pokok harus ia dapat bertindak jaguh dalam kemelut ini. dan mesyarakat tidak akan semudah menuding jari ke arahnya, walau memang pada hakikatnya dbp bukan penyebab hakiki apabila ia dikaitkan dengan goyahnya kedudukan bahasa kebangsaan. banyak lagi elemen lain berpengaruh bisa mendatangkan ancaman serupa. itu kan cuma perasaan sedih dan rajuk yang melanda nubari kita. walau bagaimanapun saya persaan ada seurat fakta logiknya tudingan itu, bukan begitu sdr?

kronism yang berlaku dalam umno, maaf cakap, seperti condong dan membayang pada dbp, badan pejuang bahasa yang kita amat sayangi ini. mudah-mudahan anggapan ini tidak akan jadi fakta. demikian, jangan semudahnya mengubah prioriti perjuangan kerana ia akan cuma membalamkan arah pandang ke depan kita. kewajipan dalam menjalankan tugas yang berbentuk amanah ini adalah tuntutan bagi survival identiti generasi akan datang khususnya kelestarian bahasa. segala kepentingan peribadi yang bersifat nafsu dan materialisme wajib dibersihkan daripada minda berakhlak; berbudi dan berbahasa.

seperti gapena, maaf cakap sekali lagi, apa manfaat yang kita dapat dengan berbelanja begitu banyak wang cuma untuk menjejak melayu di seluruh muka bumi ini? itu perjuangan ybhg prof em ismail husein. pada pendapat saya belum masanya untuk menyatukan melayu di seluruh dunia sedang dalam negara masih belum selesai masalah membina semangat ‘melayu’. melayu yang saya maksudkan mencakupi semua rasnya yang bertebaran di muka bumi wilayah dalam malaysia. sedang pemahaman tentang diaspora melayu setempat belum lagi disebarluaskan secara tuntas demi memperkasakan jaringan semangat sepunya dalam spiritualisme Melayu.

bagi saya peribadi, kalau hidup ini sudah jaya dan kaya saudara mara akan kenal tanpa kita berususah payah menjejaki mereka. pasti ada usaha kedua-dua belah untuk berhubung sekadar yang termampu, dek kerana kemiskinan di pihak yang mana satu; berkirimlah salam di angin lalu.

yang memilukan saya dewasa ini adalah apabila melayu negara jiran yang ditimpa musibah lalu mencari rezeki di wilayah kita dihalau seperti anjing kurap yang konon akan menyebar kumannya ke saudara-saudara serumpun melayunya di sini. pernahkah penghinaan seperti itu 'diludahkan' ke muka pendatang haram bangsa lain di malaysia? - abdillah sm

dinding buruk tikar mengkuang;

atap nipah pucuknya layu;

daging busuk jangan dibuang;

buah perencah daun kayu.


Abdillah SM dan Noor Zalihah
pada majlis makan malam 'Menjunjung Budi'
anjuran DBP, Caw Sarawak 18hb Disember 1008
- gambar kosmas dbp.

No comments: