SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Friday, December 5, 2008

ABDILLAH SM : SASTERA - Grup Suara Marhaen

GRUP SUARA MARHAEN
(generasi kedua 1980)
Fatimah Zahrah Razali
(dbp caw sarawak)

Khuzaimah Razali
(pejabat diplomat malaysia, beijing)



Sumbangan Grup Suara Marhaen sebagai sebuah kumpulan penyanyi lagu puisi terulung di Bandar Kuching yang pernah menghiasi semarak perkembangan sastera dan budaya pada tahun-tahun 1980 an tidak dapat dinafikan. Pada hampir tiap majlis berunsur sastera dan budaya kumpulan ini tidak ketinggalan dijemput dan mereka begitu bersedia menyumbang tenaga sukarela memeriahkan peristiwa-peristiwa manis sastera budaya setempat.


Fatimah Zahrah dan Khuzaimah yang masih lagi di alam persekolahan waktu itu mendapat bimbingan seni suara daripada bapa saudara mereka Cikgu Zainuddin Haji Suut, pemain violin juga satu-satunya pencipta lagu dari Negeri Sarawak yang pernah merangkul johan di Pertandingan Mencipta Lagu Patriotik anjuran Radio Televisyen Malaysia: Lagu berjudul 'Sejarah Pertiwiku' - Rujuk nyanyian (i) Mariam Ahmad dan (ii) Ning Baizura / Liza Hanim.


Dan orang kuat di sebalik kewujudan kumpulan ini adalah pengasas Grup Suara Marhaen, Abdillah SM yang menyumbang-cipta lagu-lagu puisi dan muzik untuk tiap persembahan mereka.


Semanis kenangan menghiasi sejarah perkembangan sastera, bahasa dan budaya setempat waktu itu ternyata seni bagi mereka tidak dijual beli. Setiap sumbangan yang diberi adalah cebisan pengurbanan atas dasar perjuangan demi perkembangan bahasa, sastera dan budaya bangsa tercinta.



No comments: