SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Saturday, March 6, 2010

ABDILLAH SM - SUARA MARHAEN - CERPEN - jas

si gadis kecil, ditinggal keseorangan bila daddy pergi kerja. dia mengurus dirinya sendiri dalam sepi suasana rumah ditinggal mati. kadang-kadang si gadis kecil menyanyi dan menari, mendodoi diri sambil hatinya berharap nanti petang daddy balik bawa makanan. nanti petang bisa kembali bermain; bergurau dengan daddy. dia ingin cium daddy. sekarang juga. dia ingin peluk daddy. sekarang juga dia ingin segalanya.


senja itu daddy pulang, keletihan dan basah kuyup. sekuntum mawar merah renyah digenggaman kiri. tanpa tunggu gadis kecil berlari riang melaung ‘daddyyyyyyy’, cuba mendakap daddy, muaaaach, terhenti ia tiba-tba. tangkai mawar digenggam daddy terlepas. tanpa isyarat emosi daddy menampar muka si gadis kecil. terkejut, bungkam suasana diam sepi kecuali simbahan hujan di kaca jendela. si gadis kecil tidak menangis. tangannya tindih bertindih menampam pedih pipi, terasa perit dan hangat. mata bundar hitam jernih memandang terus ke mata daddy penuh tandatanya. ada bayang ketakutan di wajah comel itu. daddy memandang senyap ke arahnya, tanpa kata tanpa bayang emosi.


si gadis kecil melangkah pergi. berlalu lambat-lambat sambil kepala tunduk ke bawah. berjalan menuju ke bilik tidurnya tanpa tangis, juga tanpa emosi. sesampai di katil bilik tidur dia duduk dan tunduk dalam menungan panjang.


dia terdengar langkah-langkah tanpa gegas, kosong tanpa tujuan. sebentar, daddy menjenguk ke dalam bilik tidur si gadis kecil. berdiri di ambang pintu, dia mengeluh, “i am so sorry, jas. mamamu bawa semua cinta tanpa berbaki. ke liang mimpi..” masih tecegat. pistol itu sudah sedia ditekan di bawah dagunya. mata dipejam. si gadis kecil menyaksi tanpa sebarang emosi; sebuah momen tiba-tiba terhenti.


No comments: