SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Tuesday, August 25, 2009

ABDILLAH SM - SASTERA - Dairi / Survival

Abdillah SM
bandaraya pelabuhan
26 ogos 2009




SURVIVAL


Betul kata allahyarham ibu. Malu itu maut.

Kalau aku, memang malu menjurus kepada keinsafan; mematikan. Cuma satu saja tentang maluku ini, ia berpunca dari diri masing-masing kami.

Kalau betul kata-kata ingatan allahyarham bapa, yang kualami ini mungkin berlambang fitnah. Ah! Mungkin saja. Tapi apabila sifatnya fitnah samada ia berpunca dari diri lingkungan individu yang terlibat walau tidaklah sehebat berbanding fitnah dari luar memasuki ruang keperibadian yang dijagai rapi; tetap juga ini sebuah fitnah yang membuat aku berasa teramat malu.

Sungguh tajam tikaman malu ini, menusuk ke kalbu yang sedang kumandi restu embun ramadhan al mubarak.
Ya Ilahi Rabi.
Ana maujud.
Ana maujud.
Ana maujud.

Sungguh aku berharap semoga rasa malu ini tidaklah sampai menghadiahkan aku maut! Tapi kalau aku dijemput juga pada saat ini, syukran, aku rela. Aku pasrah. Dari hidup menanggung malu baik mati dikandung tanah. Sekarang juga aku rela. Mungkin lebih nikmat sewaktu sedang berlapar kini.

Mana mungkin aku gagal melihat perihal maluku ini lewat perspektik hamba harus patuh pada qadar dan qada. Ketentuan inilah menjadi perisaiku pada saat-saat berdepan dengan rasa malu yang memualkan kini.

Udara sekitar terasa pekat untuk disedut. Apa mungkin aku perlu meminum udara yang semakin lama semakin likat kerana rasa malu ini telah sekali gus menukarkan bentuknya menjadi sesuatu yang perlu diteguk. Ah! Aku berpuasa. Mana boleh aku minum. Sekalipun cuma udara. Ya! Apakah ini satu lagi kebenaran yang perlu dipertahan dan dilindungi?

Syukran.
Syukran.
Syukran.

Tercungap-cungkap aku mengejar nafas yang semakin dikejar semakin jauh dan singkat. Tambahan diriku kini rasa seperti ditelanjangi depan halayak. Memang aku telah ditelanjangi! Aibnya! Segala marwah yang kupakaikan selama ini sedang hangus membakar jasmani daif yang sedang menjalani ibadah puasa. Sampai hati! Sampai hati! Baru kini kukenal erti kepalingan sebenar ‘sampai hati’.

Pun demikian, terima kasih kawan dan rakan. Ampunkanlah aku sekiranya aku telah melakukan kesilapan yang menjadi punca fitnah ini. Sungguh faham aku cuma Ilahi Rabbi yang berhak memberi keampunan dan dipohon ampun. Tetapi, apabila tindak tanduk hamba sudah melampui tindak tanduk sewajarnya seorang hamba dan berkuasa pula ia memasuki ruang perkasa ilahiah, maka bagiku harus darinya kuminta ampun bukan maaf! Kerana padanya ada sifat mematikan! Demi survival, wajarkah aku mengubahnya? Astaghfirullah.

Janganlah terlalu sampai hati padaku! Bukan aku takut mati. Aku cuma tidak izin diriku mati di tangan sesiapa. Aku tidak mau sesiapa jadi pembunuh senyap! Kerana sesiapa dia akan berduka sepanjang hayat kerananya. Ini juga ciri kebenaran hakiki selagi manusia punya rasa insaf insani!

Sekarang teringat aku memang benarlah malu itu berupaya membawa maut. Ampun aku, jangan buat aku begini. Aku benar-benar minta ampun jangan buat aku begini. Jangan terlalu sampai hati buat aku begini. Jangan! Aku lebih rela mati daripada malu seperti ni.

Aku faham harga diri setiap anda seperti juga bagaimana berjaga-jaganya aku menghargai diri dan menjaga marwahku. Dalam urutan cerita jaga harga dan menghargai bangkitlah istilah kebenaran yang menyakitkan. Kebenaran tetap kebenaran. Tiada yang boleh menyanggah kalau ia benar-benar punya sifat kebenaran sejati.

Yah!
Bagaimanakah usaha kita menjaga kebenaran itu supaya ia tidak menjadi racun yang wajar sifatnya memautkan (ampun aku prof dr asmah!) mengakibatkan maut? Cara melindungi kebenaran agar tidak disilap tafsir terpulang kepada berapa tebal iman di dada diri individu masing-masing terlibat.

Aku tidak berani memberi pendapat perihal menjaga dan melindungi kebenaran agar ia tidak menjadi pembunuh senyap. Sungguh aku tidak berupaya membuka mulut dalam kasus ini.

Aku adalah orang yang terhukum.

Dan, malu ini adalah penjaraku.

Terpenjaralah setiap inderaku demi mematuhi jalan hukuman yang telah dijatuhkan ke atas ku.

Sampai hati ente buat ana begini.

Subhanallah.

----------------------------------------------------------------------------------

Nota:

Kawan, boleh tak belanja aku berbuka puasa petang ini di mana-mana warung ‘mampu marhaen’ tapi sedap makanannya. Santapan bersama untuk terakhir kali sebelum kuucap selamat tinggal. Hehehehee

Berjanji tolong perkemaskan marwahku sesudah aku tenggelam ke liang hilang. Boleh tak?

- dilsm

1 comment:

Abdillah SM said...

terimakasih

farhan, dayang dan wan. tergesa-gesa kamu orang telefon! aku ok je. knp tidak terus tulis di blog ini. tentang diari ini, ah biasalah aku kalau tengah berduka. jgn risaukan sangat. hilang jerebu jelaslah puncak santubung. nak belanja aku berbuka ke. hehehee.