SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Monday, August 31, 2009

ABDILLAH SM - SASTERA - Dairi / September 2009

Selasa 1 September.

Realma mimpi menghipnotisa ke tahap maksima wujudku dalam pengapungan selama lebih kurang dua puluh satu hari. Suka duka, azab sengsara, berahi dan pinta ingin telah meluruhkan segenap eksistensiku ke tahap nol. Dari diriku sendiri, unsur-unsur kepalingan terjadi hampir pada tiap ujian lahir dan bathin.

Selama itu telah kucuba periksa pengertian budi dan keiklasannya padaku. Ingin kubisik pada anda bahawa yang kutemui di sana cuma utopia. Mendekatinya bererti melontar diri ke unggun api yang dingin, sedang aku ingin dibakar dan dipanggang seenaknya kemudian; silakan.

Rupanya budi tidak punya kecukupan elemen erotis mengisi naluri inginku yang sebenarnya sungguh amat sederhana. Selesai.

Seperti yang sering terjadi pada tiap peristiwa tanpa rencana apabila terserlah ketidakcukupan yang mungkin saja mengaibkan, maka terjadilah pelbagai cara dan alasan untuk mengatasi kekurangan yang ternyata cuma sekelumit itu. Jangan gugup. Jangan sekali-kali gugup apabila berdepan dengan hal seperti ini.

Kekurangan itu kecil saja. Bagiku kebendaan tidak begitu penting. Yang maha penting adalah bahagia. Hangat rasa. Tidak kecukupan itu cuma perasaan berdasar pada bahaya budaya fikir bahawa yang besar hebat. Pendek kata, puisi-puisi panjang, seperti kata seorang rakan penyair dari New Zealand padaku sebentar tadi, tidak memastikan ia bagus dan bermakna tanpa risiko tersasar! Gitu. Aku fikir begitu juga. Bagiku yang ada itu cukuplah. Itu sudah sempurna. Apa lagi yang diragukan. Bertenang. Bahagia sajalah dengannya samada ia pendek atau kurus.

Puisi-puisi deraf kumpulan ‘Festival Mimpi’, yang kubawa ke mana-mana saja apabila bergerak jasmani ini untuk melihat dunia luar, menendang-nendang dalam beg sangkutku. Hey! Kamu semua yang sedang kutapakan ini, harus bersabar. Nanti apabila kulotar anda ke sana dunia saujana aku sudah tidak punya hak lagi menghiasi logik dan mantikmu. Apabila kulepaskan nanti terbanglah seenaknya mencari sasaran nikmat di merata atmosfera.

Sejak semalam, aku sudah selesa melepaskan budi tanpa ikatan maujud di mana budi juga gayanya tenang melepaskan setiap ilusi mimpi; cair di medan utopia.

Wow!

No comments: