SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Saturday, August 29, 2009

ABDILLAH SM - SASTERA - Dairi / Roboh

Abdillah SM
Bandaraya Pelabuhan
30 Ogos 2009



Aku telah berusaha.

Aku telah berusaha mati-mati membetul perasaanku setelah fatamorgana fitnah merentap setiap kesenangan utopia kepengarangan itu terjadi. Tidak dapat aku kembali menerima establishment yang seperti sengaja dirobohkan oleh nasib itu.

Aku tidak menyangkal diriku seorang idealist; pendakap kesempurnaan. Jelasnya, aku sudah kehilangan kesesuaian yang kuingini daripada sangkar kehidupan puisi yang begitu indah kubina tapi kini telah musnah berkecai.

Sampai hati!

Dalam menulis inipun aku sedang menangis. Pilu-pilu sendiri. Tanpa siapa tempat mengadu ketika hati diserang rajuk. Pokoknya, kesucian itu sudah tercemar!

Aku sudah tidak mahu lagi. Aku sudah tidak ingin lagi pada wajah-wajah indah penghias dunia puisiku. Selamat tinggal pepatung. Selamat tinggal rama-rama. Selamat tinggal bunga-bunga. Selamat tinggal minpi-mimpi.

Walau giat bagaimana azam kuatur namun hatiku sudah tidak dapat kupujuk lagi. Kelangsungan hidupku sudah tidak seperti dulu. Setiap kata-kata yang keluar daripada bibirku terpaksa kutapis sehabis budi agar tidak melukai hati anda dan juga kesannya pada diriku yang parah. Kawan dan rakan, selamat tinggal.

Esok 31 Ogos 2009, ulang tahun hari merdeka. Ya! Tujuh bulan usianya! Cuma tujuh bulan saja peluang perulangan pengalaman itu terjadi. Kehancuran senada ini hampir berlaku suatu ketika dulu tapi masih samar dalam proses muhasabah apabila aku bersabar. Itu kesempatan kedua - hadiahku kepada kelangsungan seni.

Peristiwa fatamorgana - ‘keadaan’ begitu nekad menyentap kedamaian itu dengan segala kesalahan diletak ke pundakku. Inilah punca rajukku yang tidak siapa lagi dapat membujuk. Beban derita dipersalahkan sukar kuceritakan bagaimana. Aku pasrah pada qadar dan qada. Hanya ilahi rabi yang bisa mengerti. Aku harus bisa tersenyum ketimbang derita yang sedang rakus mengunyah dalamanku.

Ana maujud.
Ana maujud.
Ana maujud

No comments: