SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Monday, August 4, 2008

ABDILLAH SM : SASTERA - Cerpen / Diari Satira (Sayang Sarawak) - fragmen

Diari Satira
(Sayang Sarawak)

Hampir enam bulan Granny berusaha mencari kertas-kertas itu. Kemudian dibaca dan dikumpul semula. Diusahakan pula kerja terjemahan dari Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris. Harapannya semoga kerja ini dapat diselesaikan dalam masa yang dirancangnya.


Nadia dan sepupunya Normah bertolak terus dari Geneva ke London. Mereka sampai di Bath lewat malam semalam. Granny tidak ada. Tapi itu biasa bagi Granny. Dia mungkin bermalam di London. Membeli sesuatu yang istimewa. Lusa ulang tahun hari lahir Granny. Dirinya dan Nadia sepakat datang bersama lebih awal. Kedua-dua gadis ini sedang menuntut di tahun tiga bidang perubatan, University of Basel, Basel, Switzerland.


Tiap ada cuti universiti kedua sepupu itu akan ke sini. Sebenarnya Bath adalah tempat kelahiran kedua-dua gadis ini. Bagi mereka Bath tempat yang cantik. Apabila berada di rantauan, yang menjadi pengukuh kenangan mereka tentang Bath adalah kononnya bangunan-bangunan di sini istimewa, kelihatan keemasan dalam cahaya malam hari. Mungkin itu kenangan masa lalu. Tidak siapa dapat menyangkal. Zaman kanak-kanak penuh fantasi.


Sejak bayi lagi dua sepupu ini memang dijaga oleh Granny dengan bantuan nanny. Ada masa Granny perlu dua orang pembantu. Tetapi apabila mereka berusia lima tahun, Granny mengurus sendiri kedua-dua cucunya. Semasa mereka dilahirkan ayah mereka masing-masing bertugas dan menetap di Paris dan Geneva. Kebetulan pula mereka lahir pada tahun dan bulan yang sama. Nadia sepuluh hari lebih tua dari Normah.


Setelah tamat cuti bersalin kedua-dua ibu mereka terpaksa kembali ke Paris dan Geneva, meninggalkan mereka berdua dibawah peliharaan Granny. Itu bukan keputusan yang senang bagi kedua menantunya. Tapi itulah permintaan Granny. Tidak siapa mampu menghalang. Tidak juga kedua-dua anak lelakinya. Hubungan Nadia dan Normah tidak seperti sepupu malah bagi orang yang tidak mengenali; mereka kelihatan seperti kembar tak seiras. Persaingan mereka cuma satu; mendapat perhatian lebih dari Granny.


Sekarang musim Spring. Inilah masa yang paling menarik apabila berada di Bath. Taman dan perkebunan menyerlahkan pelbagai warna kuntum sepanjang bulan Mei dan Jun. Dan lusa adalah hari istimewa Granny. Mereka telah membeli sesuatu buat nenda tercinta.


Janji Granny adalah untuk menyerah sebuah catatan masa lalu, ditulis olehnya sendiri untuk tatapan kedua cucu kesayangan. Granny pernah membertahu mereka bahawa masa lalu umpama sebatang pena untuk melakari masa depan. Dia sudah mengambil keputusan bahawa mati dan hidupnya biarlah di Bath saja.


Setelah menunggu beberapa jam di apartment Granny; sedikit resah. Tanpa mengetahui keberadaan orang tua itu. Juga tanpa sebarang nota diletak atas meja dapur seperti selalu. Mereka berdua mulai diserang gundah. Tapi sebelum itu mereka telah membuka bilik tidur Granny. Granny memang tidak ada di apartmentnya. Mereka mengambil keputusan menelefon keluarga di Paris dan Geneva.


Yang mereka temui dalam bilik tidur Granny cuma sebuah catatan tebal - sebuah dairi yang telah diperkemaskan terletak di atas katil. Dituju kepada Nadia dan Normah dengan tandatangan Granny sendiri bertarikh seminggu yang lalu.



Diari


Apabila sampai di England aku dapati di sini banyak bandar. Birmingham dan Liverpool di bahagian utara merupakan bandar industri. Sementara Bath dan Canterburry tidaklah begitu besar tapi tempat-tempat ini bersejarah. Seperti pendatang lain aku lebih tertarik dengan suasana di Bath.


London bandaraya tertua dan terkenal adalah juga ibu negara England. Sungei Thames mengalir melaluinya; melewati banyak mercu tanda yang mesyhur seperti Tower of London, Hyde Park, Big Ben and Parliament.


Antara nama-nama tempat yang penting dalam catatanku adalah Oxford dan Cambridge. Kedua-duanya adalah bandar-bandar di England yang dikaitkan dengan tradisi pendidikan; dua nama besar dalam dunia keilmuan berbahasa Inggeris. Di situ terdapat bangunan-bangunan lama. Universiti di sini mempunyai
kolej-kolej cawangan. Oxford walaupun kecil tetapi lebih kosmopolitan, berbanding Cambridge yang konservatif.


Aku betul-betul berhasrat membawa kedua-dua anak lelakiku tinggal di sini. Mereka sekarang dalam jagaan sepupuku di Sibu, Sarawak. Aku berdoa agar mereka rajin belajar supaya nanti layak menuntut di universiti-universiti seperti ini serta berjaya jadi lulusannya. Terpulang kepada mereka sama ada ingin meneruskan perjuanganku yang belum selesai.

Wallahualam.




London /
Spring - 21th April, 1947
10.00 am


(Kuching, Sarawak, Ogos 1939 – Feb 1940)

Tebingan Sungai dicengkam kesayuan. Tidak jauh di hadapan Fort Magharetta, setelah lurah kedua kawasan hijau perbukitan berumput taman, aku duduk seorang diri di salah satu kerusi batu yang disediakan di situ. Kawasan itu terjaga dengan rumput yang dinipis menyerlah kehadiranku berpakaian putih dengan kontras warna hijau padang. Sungai Sarawak jenuh berunding. Pengkalan Sapi, Pengkalan Batu dan petambang adalah satu keserasian kehidupan kami, orang Melayu di sebuah pekan yang baru membangun. Keindahan sungainya yang mengalir bengkang-bengkuk, melewati tanjung dan cabang sungai, ke muara bertembung lautan biru. Itu adalah temumujanji yang tidak dapat dielak pesonanya. Seperti keberadaan diriku di sini.


Kuhela nafas. Kemudian kulepas pandang di kejauhan tanjung yang kelihatan berbalam. Kutayang-tayang sekuntum bunga mawar ke hidung. Sebuah skuner kelihatan bergerak perlahan-lahan di muara, seperti ular melepaskan lingkaran. Semakin lama semakin menghilang ia ke dalam garisan horizon, sepi, menuju kanopi awan putih, namun semakin jauh semakin terasa dekat kehadirannya dalam ingatanku..........

............................................................................................................................

..........Senja semakin masak. Kedengaran waktu itu azan bergumandang dari surau-surau di perkampungan tebing Sungai Sarawak. Hatiku rasakan terhiris pilu. Aku maklum diriku harus bersabar menerima segala yang datang. Dan laungan azan itu kini meresap ke jiwaku yang damai pasrah.



11.00 pm


Sayang Sarawak tebing berbukit;

Tempat orang bertanam nenas;

Nenas dibawa dari Andalas;

Budimu tuan bukan sedikit;

Bukan nilainya wang dan emas;

Hingga padam tidak terbalas.

-----------------------------

Hampir jam 11:47 malam waktu tempatan, chime apartment berbunyi.

Nadia menandatangani telegram dari Kuching, Sarawak, Malaysia yang dituju kepada kedua-dua bapa mereka tapi dialamatkan ke Bath:


.....................................................
HAJJAHSATIRABTMOHDALI(.)PASSEDAWAYPEACEFULLY(.)
KUCHINGGENERALHOSPITAL(.)@1008HRS(.)11JUN19..(STOP)
WASSALLAM(STOP)HJSUHAIMIBINABGTOBI(.)
KUCHINGSARAWAKMALAYSIA(.).............................



- Abdillah SM

No comments: