SUARA MARHAEN

bUrung-BuRuNg Twit-Twit-Twit

Thursday, March 26, 2009

ABDILLAH SM : SASTERA - Puisi / Memo: Rosli Dobi

memo: rosli dobi


kenapa begitu berat
menerima kudus ikhlas
patriotisme syuhada remaja kami
kenapa maha payah
mulut menyebut tangan menadah
doa serta ingat sejarah
hakcipta perjuangan
bagaikan semalam usia peristiwa
wira bongsu melayu
rebah mewangi
setia jati bangsa

langkah juang almarhum
wira sanjung harum kenangan
nobrok berani penjajah
julang tinggi ukhuwah melayu
rela mati atas nama cinta
bonda pertiwi

tiada sepotong ayat
mengingatimu
wira bongsu nusantara
tidak sepatah kata
menyebut mesra kekanda
di perhimpunan itu
konon arena melayu!
kami dibelit agenda politik
kami disamar tindak licik

jangan
jangan kau padam fakta saksi
gegar pencak gendang perang
asap bukti usap jampi
kemenyan leluhur
tajam wangi menawan kota
nyelinap ke setiap liang roma
jasad melayu

jangan
jangan bermain topeng
tradisi gendang bermukun
dulu sopan kini underground
persenda murah kaki lima
wisma pengadilan!


markas
persetiaan
melayu sarawak subaltern
kuching
21 mac 2009

Sunday, March 22, 2009

ABDILLAH SM : RENCANA - Anugerah Sastera Negeri Sarawak

ANUGERAH SASTERA NEGERI SARAWAK


Bukan tidak bersebab Cikgu Muhamad Bujang menerima Anugerah Sastera Negeri Sarawak dari pihak pentadbiran negeri. Sesungguhnya bagi saya beliau memang berhak pada anugerah setinggi itu lantaran beliau adalah seorang penulis dan antara individu terawal berada dalam arena kegiatan kesusasteraaan negeri ini. Pun demikian, ada segelintir orang yang singkat fikir mendakwa bahawa anugerah itu diberi kepadanya kerana nama samaran beliau Melati Sarawak. Kedengaran lucu tapi bagi saya itu serius.


Untuk makluman, Melati Sarawak adalah tajuk sebuah novel karya Muhammad Rakawi Yusuf yang terbit kira-kira dalam tahun 1932. Begitu hebat pengaruh novel Melati Sarawak waktu itu hingga apabila Cukgu Mumamad Bujang menggunakan ‘Melati Sarawak’ sebagai nama samarannya maka sekali gus ia mengingatkan orang ramai kepada sebuah novel karya anak tempatan yang kemudian menjadi sebut-sebutan pengkaji sejarah perkembangan kesusasteraan negeri ini.


Namun demikian, sekilas pandang pada tarikh keterlibatan masing-masing penulis jelas benar pada kita yang lebih tua dan lebih awal bergiat sebagai penulis adalah Muhamad Rakawi Yusuf atau lebih dikenali sebagai Mister Rakawi. Mister Rakawi dalam catatan kita meninggal dunia pada tahun 1936. Sementara penganugerahan baginya berlangsung pada tahun 1995. Cikgu Muhamad Bujang adalah penerima pertama anugerah tersebut pada tahun 1994 semasa lagi berhayat.


Nampaknya kedudukan sebagai penerima pertama atau kedua tidaklah begitu penting bagi ahli jawatan kuasa penilai waktu itu. Memang apa salahnya menyampaikan hajat pada menganugerahkan sesuatu itu didahulukan kepada yang masih lagi bersama-sama kita pada waktu tertentu itu, begitu mungkin keputusan jawatan kuasa yang arif bijaksana. Ini juga pendapat saya peribadi. Sungguhpun begitu, masih juga kedudukan sebagai penerima pertama atau kedua itu jadi isu kepada sesetengah orang yang komited tentang sejarah sastera negeri Sarawak. Secara logik apalah sukarnya untuk mengenalpasti cuma dua orang individu penting dalam sejarah sastera kita, kebetulan memang tiada sesiapa yang lain berada pada arena itu dan pada era yang telah dikenalpasti.


Demikian, kita tinggalkan dulu hal-hal yang sudah berlalu itu yang pada saya setelah dirujuk kepada beberapa sumber yang pasti bahawa memang benar ia sebuah kesilapan: Tidak sedar siapa Mister Rakawi! Yang terserlah gemilang adalah hasil karyanya berjudul ‘Melati Sarawak’ manakala pada peristiwa lain ‘Melati Sarawak’ adalah nama samaran penulis Cikgu Muhamad Bujang. He he he he. Waktu berlalu masa beredar meriak gelombang, membakat pesanan ada padanya risik-risik membincang siapa orang ketiga yang bakal menerima Anugerah Sastera Negeri Sarawak. Ha. Ini sudah bangus! Saya bertepuk tangan seorang diri dalam bilik studi. Jam menunjuk 3.17pagi.


Penerima pertama dan penerima kedua Anugerah Sastera Negeri Sarawak adalah daripada golongan penulis yang bergiat pada masa di mana setiap peluang aktiviti sastera itu amat terbatas, penuh halangan dan dengan serba kekurangan pula. Kerana itu kita melihatnya sebagai pencapaian yang paling berkesan dan penuh daya usaha yang ikhlas dan jujur dari hati nurani manusia yang bergelar penulis. Mereka berdua adalah lambang kecintaan setiap kita yang menyanjungi seni sastera. Mereka ada idola dan mereka telah menghiasi laman indah dunia sastera kita dengan apa yang terdaya mereka lakukan. Sumbangan itu amat besar dalam meletakkan sejarah kegiatan sastera negeri cemerlang di mata masyarakat dan dunia sastera nasional maupun serantau.


Kini tiba masanya menilai calon penerima ketiga Anugerah Sastera Negeri Sarawak - penilaian yang saya pasti wajib melibatkan kesan daripada kemajuan dalam segala bidang ilmu, tiap kemudahan maklumat di ujung jari terhasil pada era internet dan globalisasi dunia tanpa sempadan sewajarnya lebih diberi pada mencari nilai-nilai yang bersifat sejati, berterusan juga sustain, mengangkatkan ilmu sebagai bicara utama, sementara originaliti hasil karya itu pasti nilai terpenting dari segala yang lain.


Hasil karya calon penerima ketiga ini wajarnya telah disalurkan kepada masyarakat secara meluas hingga menghasilkan kesan positif pemikiran; mendekati peranan bahawa sastera itu harus dikembalikan kepada orang ramai sebagai bahan bicara umum juga sumber ilmu dan bukan semata-mata atas sebab calon itu pernah memenangi sayembara-sayembara sastera, atau sekadar prolifik tetapi hasil karya sastera tidak meninggal kesan nilai keindahan seni di jiwa masyarakat massa. Sewajarnya menilai keprolifikan seseorang calon tidak hanya pada jilid-jilid buku hasil karyanya tetapi skop penilaian wajib diperluaskan kepada usaha-usaha yang berterusan; berkarya dalam segala kesempatan baik melalui majalah, akhbar, sebaran peribadi dan memang sudah tepat masanya memasukkan karya-karya sastera calon yang dimuat ke blog.


Akhir sekali apakah calon penerima itu berjaya menyumbang usaha secara berterusan melalui pemikiran positif serta berkesan dalam membimbing masyarakat lewat karyanya meredakan kegelisahan; keadaan penuh ragu dan confused masyarakat pada eranya apabila berdepan dengan pilihan - setanding perubahan atau kemodenan dalam segala hal yang cuba dicapai oleh masyarakat dunia secara am. Ini penting untuk menilai kejayaan dan keseriusan seseorang calon itu yang bertindak sebagai pemikir, jurucakap dan penglipurlara masyarakat yang dikhalifahinya.


Merujuk kepada perihal penerima Anugerah Sasterawan Negara yang sedia ada ianya sudah cukup memberi gambaran bahawa penulisan itu adalah satu-satunya kerjaya dan sumber kehidupan mereka. Maka tidak mungkinlah dapat kesempatan seperti itu di kalangan penulis-penulis sambilan yang sudah terikat dengan profesyen hakikinya dalam hal yang berkait pula seharusnya berdepan dengan peraturan-peraturan perkhidmatan yang dibayar gaji tetap.


Ambil gambaran mereka yang berkhidmat dengan kerajaan sudah pasti tidak akan punya kebebasan masa berkarya dan menyuarakan pendapat kerana ianya bertentangan dengan kehendak perkhidmatannya yang telah dimaklumkan kepadanya melalui Perintah Am, Arahan Perbendaharaan serta ethika kerja kakitangan awam. Seorang pegawai kerajaan bertanggunjawab kepada jawatannya terus menerus 24 jam. Adalah satu bidaah kiranya seseorang professional bukan dalam bidang penulisan dapat memberi keutamaan 100% untuk kerjaya tetapnya dan 100% lagi untuk berkarya sastera sedangkan kita sedia maklum keupayaan individu terhad pada tahap masksima 100% sahaja dalam tempoh 24jam sehari.


Sebagai contoh Penerima Hadiah SEA Write Award Negeri Sarawak, Sdr Jong Chin Lai, pada penilaian saya tidak mungkin pernah cemerlang dalam kerjaya tetapnya sebagai Pembantu Ehwal Ekonomi Kanan, Lembaga Ladang Malaysia kerana kecemerlangan itu terjadi pada kerjaya sambilannya iaitu penulisan. Atau mungkin juga Sdr Jong Chin Lai cemerlang dalam perkhidmatan hakikinya. Apakala itu terjadi maka ia memberi bayangan pada kita bahawa pihak penganugerahan SEA Write Award pasti telah menurunkan taraf kualifikasinya khas untuk saudara kita itu. Atau wajar bagi sesiapa yang ingin dicalon untuk anugerah sepertinya berusaha mengetahui bagaimana cara penyediaan portfolio yang akan membangkitkan kesan gah dan umph itu.


Mohamed Hj Salleh memang pensyarah puisi, Siti Zainon Ismail pensyarah bidang budaya/sastera dan Lim Swee Tin itu guru/pensyarah bahasa/sastera. Tidak dinafikan sumbangan daripada kerjaya hakiki masing-masing mereka itu menjurus pula kepada kecemerlangan yang satu lagi. Firdaus Abdullah seorang yang dikenali ramai dalam bidang sastera/puisi tapi belum pernah lagi rasanya dicalonkan untuk Hadiah Sasterawan Negara selaras mengakur (mungkin) kepada kerjaya hakikinya dalam pengkhususan bidang yang bukan sastera/penulisan. Kerananya, maka beliau disangkutkan kepada bidang pentadbiran untuk menyumbang kepada hal-hal kebahasaan, kesusasteraan dan kebudayaan.


Begitu jugalah halnya bagi Adi Badiozaman Tuah, dikenali ramai dalam bidang sastera/puisi di Sarawak dalam tahun 1970 an namun kemudiannya mulai awal tahun 1980 an hingga kini ternyata lebih menyerlah dalam bidang kepegawaian dan kepengarahan dalam perkhidmatan awam Malaysia khususnya di Kementerian Pelajaran Malaysia dan Majlis Agama Islam, Negeri Sarawak. Pada masa yang sama perlantikannya sebagai Ahli Lembaga, Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia adalah wajar sebagaimana Firdaus Abdullah menyumbang pada pengurusan dan pentadbiran hal-hal kebahasaan, kesusasteraan dan kebudayaan ( kini Firdaus Abdullah seorang senator di Dewan Negara ).


Demikian, maka biarlah Anugerah Sastera Negeri Sarawak dilihat sebagai kecemerlangan dalam karya kesusasteraan, ilmu, budi dan ethika kerja yang serius lagi menyumbang pada kelestarian sastera negeri, kebangsaan, serantau dan sedunia.

Saturday, March 21, 2009

ABDILLAH SM - SASTERA - PUISI / AL BALADIN DARUL HANA

al baladin darul hana


bukan aku tidak sedar

dosa itu rahsia

dosa itu manis

dosa itu kenyang

dosa itu sobat

dosa itu kuasa

dosa itu megah

dosa itu nyelinap samar

antara tukang sihir

silap mata


aku tidak ingin

memikul jongkong-jongkong

dosa kemanusiaan

dosa kebajikan

dosa kemiskinan

dosa politik

ethnik!


tidak ingin aku

turut berdosa

membayar kerja tak bernama

merela tokoh tidak berbentuk

memilih wakil tidak berpanji

membeli materi nilai nol


mafhum aku cara

neo orientalisme

memburuk yang baik

memilih yang buruk

mengeji yang benar

memuji yang bodoh

menyingkir yang elok

mengutip yang hodoh

memecah yang unggul

memporak yang retak.


ya rabilalamin

anamawujud

demi tanah air

ilhamilah hati yang suci

fikiran yang bersih

wajib selaras wahyu


Sunday, March 15, 2009

ABDILLAH SM : SASTERA - Puisi / Keris Lok Tiga

keris lok tiga


paling tidak
sejarah kami
dibina atas temadun bangsa
ranap sedikit demi sedikit
dalam kerakusan etnik
jelma laputa
alaf 21

dirancang belit
bijak kepala pawang
nakhoda perompak
membuang ke laut
segala yang asal
murni bahtera melayu
diterap acuan cap nama
tengkorak lanun

diajak kami anak kapal
berkumpul di geladak
istihar makbul kira
tanpa wirajati
anak melayu berani mati
harus bermula dongeng
sejarah era palsu

rasakan!
roh-roh moyang
gerak ganas merasuk
ke dalam ngeri mimpi
nakhoda perompak jatuh gering
disumpah lidah

keris lok tiga
tertusuk di mindanya
siksa sekarat
lapan ekor jin samudera
tidak bisa menghalang
nyawa tercabut

15 mac 2009

Tuesday, March 10, 2009

ABDILLAH SM - SASTERA - Puisi / Bahtera

bahtera


jangan percaya

perompak-perompak itu

selamanya menabur fitnah

tentang buruk moyang

tempat sanjungan

hormat kita

tidak pernah semusim

luntur ukhuwah

bangsa

setia melayu


mereka serbu

bahtera bangsa

aku saudara

bercakap melayu

bukan melayu

seperti pandai aku

bicara inggeris

bukan aku inggeris!


bahtera melayu ini

terbilang gah nakhoda

datuk moyang

bijak berakal

harungi saujana samudera

mahaguru hebat aura

pada yang terbilang

pada yang ternama

senusantara

sedunia islam


lihat bahtera ini

gah tapi tertawan

di putar belit

sesumpah melukis warna

masih kenal aku

asal keturnan usul

mengidam darjat

datuk

moyang melayu


bahtera terus belayar

nakhodanya penceroboh

guna gelaran bangsawan

kian hari ketulahan

sakan

dimamah daulat.



10 mac 2009

Sunday, March 8, 2009

ABDILLAH SM - SASTERA - Puisi / Pelayaran

pelayaran

gemala mustika
sakti mutakhir
musim bunga
ranum manis
hasil kebunan
puluhan dekad

dari
pelabuhan rindu
telah kubawa benihnya
belayar mentafsir sepi
bintang-bintang
jatuh di samudera

demi masa
anggun pohonnya
dibuai waktu
janjipun berbuah
tiap runtuh patah
kusemai kembali
kupupuk kasih
serumit budi
fakulti minda
sumber ilham
adat berkebun
bicara cuaca
bahasa alam

tuhan,
lihatlah ini
gemala benih
kugenggan
:::
gemerlapan
sinar iman
cahaya taqwa

syukran!
ana mawujud
belayar pulang
mabuk berahi
labuh mimpi


12 rabiul awal 1430
9 Mac 2009

Friday, March 6, 2009

ABDILLAH SM : RENCANA - Zubir Ali Dalam Kenangan Abdillah SM

ZUBIR ALI DALAM KENANGAN ABDILLAH SM





Pertama kali saya kenal Sdr Zubir Ali lewat tahun 1970an semasa beliau berkunjung ke bandar Kuching. Kami yang bergiat dalam bidang teater dan sastera waktu itu telah mendapat kesempatan bertemu dan berdialog singkat dengan beliau. Waktu itu lagu ‘penantian’ yang meletup kemudian belum lagi berada di pasaran atau mungkin saja dalam proses masuk studio. Zubir berbisik pada saya bahawa lagu yang sempat dipersembahkannya untuk kami malam itu adalah antara beberapa buah lagu masih dalam proses rakaman. Mengetahui bahawa saya juga terlibat dalam kegiatan lagu puisi beliau memberi galakan bahawa hasrat itu harus diteruskan Abdillah, katanya, bukan untuk glamour tapi untuk mengangkat darjat bahasa dan sastera Melayu.



Terlalu sedikit saya ketahui tentang beliau pada pertemuan pertama itu. Namun kemudian saya berkesempatan bertemu Zubir sekali lagi di Kota Kinabalu sekitar awal tahun 1980an dalam acara deklamasi Malam Puisi Tanah Air atas jemputan Grup Teater Elit yang diketuai oleh Dinsman. Waktu itu saya perhatikan bahawa Sdr Zubir memang seorang yang serius dalam aktiviti nyanyi puisi yang ditekuninya. Saya mentafsir demikian kerana melihat pada betapa tegas beliau menggunakan masa dan menepati waktu terhad yang dikhususkan untuk sedikit latihan. Beliau tidak banyak menegur atau memberi arahan pada kerabat Grup Harmoni yang diketuainya tapi lebih pada melakukan sesuatu itu untuk dimengerti yang lain. Almaklumlah, dalam sebuah kumpulan kadangkala terdapat kelainan cara manusia menghadapi tugas. Bagi saya beliau seorang yang tidak banyak cakap.



Pada malam persembahan beliau mengajak saya naik bas yang sudah sedia untuk menghatar kami ke Bangunan Yayasan Sabah tanpa ahli Grup Harmoni yang lain. Saya bertanya ke mana pergi yang lain. Katanya, kita sudah menerima arahan dan arahan yang sama sudah saya sampaikan kepada mereka yang bertanggungjawab kepada saya. Terserah mereka. Saya sudah selesai! Begitu seloroh bunyi tekanan nada suara namun sungguh terkesan di hati saya. Memangpun Sdr Zubir boleh meneruskan persembahannya secara solo. Dan guitar itu serta kelengkapan sewajarnya kemas dikepit. Ah! Begitu seniman dan kelangsungannya tanpa halangan. Kecuali takdir dari Ilahi. Di persembahan Malam Puisi Tanah Air saya menyajikan acara solo deklamasi puisi berjudul ‘Tasik Biru’ dan kemudian bermain piano sambil menyanyikan puisi yang sama.



Waktu di Kota Kinabalu itu jugalah saya bertemu Muhamad Hj Salleh, Pak Keris Mas dan kawan-kawan yang telah saya kenali - Dinsman, Latiff Mohidin, Adi Muara dan Sutung Omar RS. Daripada Pak Keris Mas banyak pengalaman yang dicurahkan kepada saya tentang tertib mendekati dunia sastera. Yang paling saya ingat kata nasihat Pak Keris ketika menghantar saya ke lobi Hotel Hyatt semasa hendak bertolak balik ke Kuching: Abdillah, katanya, saya harap kamu terus menulis. Saya tak dapat nak kata genre apa kamu harus tekuni. Bagi saya semuanya sama saja. Pilihlah yang kamu senangi. Saya percaya pada naluri saya mengatakan bahawa suatu hari nanti kamu akan menjadi seorang penulis. Hebat atau tidak itu bukan pokok cerita kerana sesudah ini adalah kamu sendiri yang akan berusaha. Tuhan memakbulkan yang baik-baik untuk kita. Jangan lupa berdoa dan berharap.



Terakhir saya bertemu Sdr Zubir Ali pada sebuah persembahan anjuran Pustaka Negeri Sarawak dalam tahun 2000. Saya menyanyikan lagu puisi ‘Ombak Malu-Malu’ bersama anak gadis saya Azalea Kamellia. Berumur 12 tahun waktu itu Azalea Kamellia sudah boleh diajak menyanyi di halayak yang lebih ramai. Saya sudah melatihnya menyanyi secara teori dan praktikal. Tapi selebihnya yang menjadikan seseorang itu penyanyi tekun adalah dirinya sendiri dan kesempatan yang didapatinya melalui usaha yang tidak putus-putus. Azalea Kamellia sudah menjejak kaki ke pentas yang lebih mencabar pada umurnya 10 tahun dalam tahun 1998 apabila kami membuat persembahan lagu puisi di Festival Penulis Commonwealth di Hotel Istana, Kuala Lumpur.



Saya ingat sempat bercakap selama lebih kurang 15minit dengan Zubir selepas persembahan saya dan Azalea. Beliau beri komen sindir – ajak bapa pergi jogging, dia bercakap pada Azalea. Kemudian dia menoleh pada saya, katanya, diaphrama itu menurun kerana awak sudah membuncit! Ha ha ha ha. Kami sama-sama ketawa. Saya beritau Zubir yang Azalea Kamellia esoknya akan menduduki UPSR. Beliau merenung ke saya dengan mata yang sedikit menyindir. (Kenapalah dengan kamu ni Abdillah – takanlah kamu nak anak kamu semuda ini jadi penyanyi? ) Itu mungkin fikiran Zubir. Tanpa komen daripadanya saya secara membela diri memberitahu bahawa Azalea Kamellia sudah cukup menekuni pelajarannya dan malam ini aku bagi dia sedikit cabaran ulangan, tambah saya. Beliau menoleh pada Azalea dan memberi amaran bahawa Azalea mesti dapat 'straight As' kalau ingin balik belajar di Semenanjung. Kurang lebih 8 tahun sejak pertemuan itu, kini Azalea Kamellia berada di Semenanjung dan sedang menuntut di Universiti Malaya. (Kalau tidak silap Uncle Zubir pernah bertugas di sana).



Dan hari ini kenangan itu tiba-tiba berputar lambat. Lesu dan sendu suasana sekitar. Segalanya berlaku sebelum saya menerima sms daripada Sdr Zakaria Abd Manan; menyampaikan berita sedih kepergian yang sungguh tidak saya jangka; lain halnya sekiranya saya ada menerima berita keuzurannya. Alfatihah. Salam takzim dan ucapan takziah kepada keluarga Zubir Ali daripada saya dan seisi keluarga. Semoga roh beliau dimasukkan ke dalam golongan orang-orang yang beriman dan mendapat rahmat daripada Ilahi.: Berakhir sudah 'Penantian' itu!

Monday, March 2, 2009

ABDILLAH SM : SASTERA - Puisi / Hening

hening


tuhan

di sini aku

damba

sekilas damai

teduh resah

:::

gelombang

menghempas

indera tertangguh

usia usang

rona pun sepi


meniti aku

detik ke detik

siang malam

hangat dingin

bukit lembah datar

:::

subuh dini

mercu berahi

suria rekah

lahar pun tumpah

duri tajam

bunga api


tuhanku

pinjami aku

seruang kecil

damai zikir

pasrah takdir

:::

yojana waktu

jejakku lebur

bumi pun hancur

ditelan

awan

tafakur


tuhanku!

:::

syukran.

ana mawujud



abdillah sm

28 feb 2000